sted | Åbyhøj, Perlen
opgave | Indretnings koncept
bygherre | D.I.I.Perlen
år | 2010-
samarbejde | TRANSFORM
medarbejdere | Colm O'Brian, Alesio Valmori
Motorikzonen – Ny rumlig indretning af børnehaven Perlen
Projektet med motorik-zonen vil binde vuggestuen og børnehaven sammen i et fælles område, hvor både det kravlende vuggestuebarn og den skoleklare 6-årige får rammer og teknologi, der udfordrer og inviterer til leg.
Projektet indeholder ændringer i fire af Perlens rum. Rummene supplerer og understøtter hinanden, så børnene kan genkende dem som ’motorik-zonen’ – her er det tilladt at bruge kroppen!
De fire rum har traditionelle funktioner som gang/entre, fællesrum og garderobe. Området er i dag indrettet ’voksen-praktisk’ med døre i voksen-størrelse og gulve uden glade farver. Man kan ikke se, at de er beregnet til leg. Flere af rummene har utidssvarende indretning og bruges, trods pladsmangel, ikke i institutionens hverdag.
Helt praktisk har projektet fundet alle ’skjulte’ og uudnyttede arealer, og udnyttet dem i en fælles pulje med gang-arealer og entre. Perlen har i dag en tydelig opdeling imellem vuggestuen og børnehaven. Projektet vil skabe rumlige sammenhænge på tværs i et nyt fleksibelt fællesområde kaldet ’Motorikzonen’. Projektet består af fire dele:
Playspace
Playdrope
Playway
Playlab
Eksisterende plan. To institutioner fungerer side om side, uden fælles arealer. Det lille fællesrum er ikke en del af det daglige flow, og orangeriet er ikke i brug
Meget plads er ikke i brug som en del af børnenes legeområder. Der er mulighed for at udvide arealet meget, uden at bygge nye kvadratmeter
Ny plan med fællesrum og forbindelser
PLAY-WAY - Gangen ændres fra traditionelt fordelingsområde til et aktivt område. Der bliver mulighed for at lege velkendte og udvikle nye lege på gulvet
Flytbare vægge, der indrettes både i børne og voksen højde. Børn og voksne kan deles om det samme rumlige element
PLAY-SPACE - Et krav i det oprindelige oplæg, var at IKT skulle integreres i projektet. Der som et fællesrum der kan ændre program og nye scenarier beames ud på væggene. Her slotsscenariet.
PLAY-DROPE - Vuggestuens garderobe ligger som en overgang mellem ude og inde og er den daglige ramme omkring den svære afskedssituation. Den indrettes med en 'natur- og vejrstation', hvor ungerne kan kigge på skildpadder og følge med i naturfænomener
PLAY-LAB - Er en mulighed for, at udvikle et sted, hvor børnene kan eksperimentere med IKT og hver dag gøre status via en elektronisk 'barnets bog'.