sted | Irkutsk, Rusland
opgave | Inviteret international konkurrence
bygherre | ООО “Umnaya Shkola” (“Smart School”)
areal | 20,9 ha
år | 2015-2018
samarbejde | CEBRA architecture, UNK PROJECT, NIRAS, Strelka KB
medarbejdere | Anne Dorthe Vestergaard, Anne Galmar, Bianca Nagel, Daniela Lehner, Eriko Maekawa, Luyao Kong, Sarah Jansen
I fællesskab med den århusianske og internationalt anerkendte tegnestue Cebra har vi fået til opgave at designe landskabsarkitekturen til et omfattende projekt i Rusland. Projektet er udviklet for Smart School - en organisation, der arbejder på at udvikle bedre skoler i Rusland. Sammen med Cebra deltog vi i en prækvalificeringsrunde i konkurrence mod fem andre udvalgte arkitektfirmaer fra USA, Japan, Finland, Singapore samt Holland, hvor vi vandt med vores cirkulære forslag: ”Smart School Meadows”. Projektet er tegnet til en 21 Ha sydvendt skråning i udkanten af Irkutsk, ned til en fjord fra Baikalsøen.
Visualisering af skolen og landskabet mod sydvest
Projektet bygger på en helhedtænkning omkring skoleliv. Skolen er meget visionær på alle måder – også i sin måde at tænke landskab ind som et bærende element i læringen. Begrebet ”Smart School” betyder nemlig i dette projekt, både at små nyttehaver samt opdræt af husdyr skal være en aktiv del af undervisningen og livet på skolen. Men det betyder også, at hele den store byggegrund ses som et læringsområde, hvor eleverne kan opleve at se den nye skov vokse op, og at der opstår små biotop-områder omkring regnvandssøer.
Diagram af områdets orientering
Diagram af terræn og regnvandshåndtering
Skolens 21 hektar store område kommer ikke kun til at fungere som dagstilbud, men skal også huse 30 plejefamiliers boliger i tæt forbindelse med skolens bygninger. Der skal undervises 1.040 børn fra 3 år op til endt gymnasial uddannelse, og skolen skal fungere som et åbent forum for uddannelse og læring, som arbejdsplads, som hjem og som samlingspunkt for lokalsamfundet samt et socialt og kulturelt mødested for en forskelligartet gruppe af brugere.
Situationsplan
Der skal bygges boliger, daginstitutioner, rådgivningscentre, sportsfaciliteter og vandfront som en del af det samlede skoleprojekt. Projektet har en ambitiøs målsætning om at indarbejde en økologisk tankegang, hvor bæredygtighed, naturbevidsthed og dyrkning bliver en integreret del af børnenes skoleliv gennem skolehaver, frugtplantage, shelters og undervisningsplatforme integreret i landskabet.
Visualisering af gård-landskab
Diagram af fremtidsscenarier fra 10 til 25 år
Den golde sydvendte skråning bearbejdes til et biodiverst landskab, hvor skolens faciliteter på sigt bliver omkranset af skovbryn, krat og engdrag. Grunden er en tidligere kålmark, og der findes i dag ikke et eneste træ på den store grund. Landskabet udvikles derfor i faser og er planlagt i et 20-årigt perspektiv.
Beplantningsdiagram sommerhalvåret
Referencer af forårsbeplantning
Referencer af sommerbeplantning
Beplantningsdiagram vinterhalvåret
Referencer af efterårsbeplantning
Referencer af vinterbeplantning
Planudsnit omkring skolen
Inde i skolecirklen ligger en stor ‘Central Park’, hvor alle klassetrin kan samles. Skolegården er omdrejningspunktet for områdets beboere med skateområde, boldbaner, legeområder og opholdsfaciliteter, der inviterer til at bringe undervisningen og kulturaktiviteter udenfor.
Konceptsnit mellemtrin: Outdoor project area, Learn N' Play, Open landscape, Biotope
Konceptsnit af indskoling: Outdoor project area, Learn N' Play, Open landscape, Biotope
En stor preschool afdeling med legelandskab udfordrer de mindste og stimulerer til fællesskabet gennem leg.
Vinterbillede, indskoling
Sommerbillede, skolegård
Længdesnit
Diagram af overgang til vandet: Ocean bay, Water learning labs, Recreation/Embankment, Public passage
Skolen forventes at stå klar i september 2018.